Órák

  • Baume et Mercier
  • Breitling
  • Cartier
  • Chronoswiss
  • Ferrari
  • Fortis
  • Frédérique Constant
  • Hamilton
  • Hublot
  • IWC
  • Jaeger-LeCoultre
  • MeisterSinger
  • Montblanc
  • Nomos
  • Omega
  • Oris
  • Panerai
  • Piaget
  • Sinn
  • TAG Heuer
  • Vacheron Constantin
  •  

    Percek

  • Best of Best
  • Formabontók
  • Búvár órák
  • Homage
  • Női órák
  • Órakultúra
  • Pilóta órák
  • Tourbillon
  • Forma 1 és autók
  •  

    Emberek

  • Hírek
  • Játék
  •  

    Óramutató

  • Impresszum
  • Médiaajánlat

  • Keresés

     
     


    Hírlevél megrendelése






    Formabontó pilótaóra 

    Akiknek az MB&F márka ismerősen cseng, tudják, hogy ők valójában nem is órákat készítenek, hanem olyan gépeket, mechanikai csodákat, amelyek mellesleg az időt is mutatják. Ihletet sok helyről merítenek, akár a természetből, mint a Béka esetében, akár pedig a repülés világából, amiről legújabb modelljük, a Horological Machine Number 4 (HM4) is tanúskodik. A HM4 egyben a márka első ezzel a témával kapcsolatos órája is, és a klasszikus pilótaóra megjelenést a tőlük megszokott, egészen különleges módon értelmezték.

    Természetesen napjaink katonai repülésében a digitalizáció legalább annyira elterjedt, mint mindenapjainkban – ha nem még jobban. Meglehetősen nehéz vállalkozásnak bizonyult tehát egy olyan kurrens, többé-kevésbé kultstátuszú, mintául vehető repülőeszközt találnia a mechanikát ünneplő MB&F-nek, amelyből ihletet meríthetett volna. A megjelenés kiinduló pontjául szolgáló repülőgépet nem ismerők számára sci-fibe illő lehet, pedig a szóban forgó eszköz a hidegháború szülöttje. Nem másról van szó, mint az egykori szovjet tankok özönének útját állni hivatott A-10 csatarepülőgépről, más néven a "Thunderbolt"-ról. Ez egyben a HM4 neve is, hiszen az A-10 becenevei, a warthog (varacskosdisznó), vagy a tank killer aligha illenek egy órához. Ismertségén kívül a gép kiválasztása mellett szólt, hogy egyrészt ez az egyik utolsó olyan eszköz, amelyen a lehető legkevesebb digitális eszköz található, másrészt az általa betöltött szerepkört a világon más repülőgép messze nem képes azonos, da akár csak hasonló hatékonysággal ellátni.

    Az ihlet forrása

    Mivel az A-10 feladatai közé a földi csapatok légitámogatása is tartozik, így kellő páncélzattal kellett védeni, ami viszont nagy tömeget jelent. Ennek mozgatásához nagy hajtóművekre van szükség, amelyek jellegzetes elhelyezése ihlette meg az MB&F tervezőit. Ahogy az A-10 méretei is ámulatba ejtőek, úgy a HM4 Thunderbolt sem nevezhető kecses darabnak, így egyértelmű, hogy a tokot titánból készítették. Ennek összetettsége mindent felülmúl, amit a márka valaha is készített; és az egyszerűbb darabok sem éppen egyszerűek. Láthatunk mozgó füleket, egészen egyedi felületeket, és zafírt is minden mennyiségben, beleértve a hajtóművek gondoláit utánzó hengeres test betétjeit is. Az 54 milliméter széles, 52 mm mély és 24 milliméter magas tok méreteivel, különösen magasságával rekordernek számít, és nem kevesebb mint 65 darabból állítják össze - szintén rekordgyanús.

    Ha már egy ilyen különleges tokot készítenek, akkor természetesen a felületek finiseinek kialakítására is különös gondot fordítottak. A matt, szálcsiszolt részeken túl megemlítendőek a polírozottak is, amely finist titánon kialakítani rendkívül munkaigényes feladat. Ne feledkezzünk meg a zafír bőséges használatáról, amelynek köszönhetően nem csak a szűk értelemben vett szerkezet, hanem az óra teljes "belvilága" elénk tárul. Újra meg kell említeni a tok vonalát - beleértve a "hajtóműgondolákat" - hűen követő központi zafírelemet is, amelynek elkészítése már önmagában is remekműnek számít. Ha figyelembe vesszük a két számlapot fedő, meglehetősen egyszerű formájú zafírokat is, akkor összesen öt darabot számolhatunk össze, amelyek megmunkálására összesen 100 munkaórára van szükség - nyilván ebből a legtöbbet a központi elem emészti fel.

    Az összetett formájú tok ellenére szinte bármilyen szögből kiváló rálátás nyílik a szerkezetre, amelyet kifejezetten ehhez a tokhoz fejlesztettek, így szükségszerűen szinte teljesen szimmetrikus. Annak ellenére, hogy az időt csak óra- és percmutatóval jelzi ki, amit egy járástartalék komplikáció egészít ki, az 50 köves szerkezet meglehetősen sok, 311 alkatrészből áll. Ez természetesen a különleges kialakításnak tudható be, és mozgatása igen energiaigényes. A kézi felhúzású szerkezet ezért két rugóházat kapott, hogy az óra elfogadható járástartalékkal bírjon - jelen esetben ez kb. 72 óra. A HM4 Thunderboltot felhúzni, illetve az idő beállítását a két "gondola" végén lévő koronával lehet. Az elrendezésből egyértelmű, hogy melyik koronához melyik funkció tartozik.

    Az időt leolvasni egy klasszikus megjelenésű számlapról tudjuk, amely az összes kötelező elemet felvonultatja. Az egyedüli, ami egy kicsit kitáncol a sorból, az az arab számok tipográfiája; ezek nem a pilótafülke hangulatát idézik, hanem a MB&F sajátjai. Leolvashatóság tekintetében a HM4 remekel, amit nem csak az erős kontrasztú számlapnak köszönhet. Az indexek és a mutatók bőven kaptak SuperLumiNovát, de az igazi különlegesség abban rejlik, hogy csuklónkat szinte el sem kell fordítani ahhoz, hogy egy pillantást vethessünk a számlapra.

    Egy ilyen hatalmas darabnál elengedhetetlen, hogy kellő figyelmet fordítsanak a szíjra és a fülekre. A kényelmesebb viseletet egyrészt a mozgó fülek, másrészt a széles szíj biztosítja. Ez utóbbi a pilótaóráktól elvárható módon fekete bőrszíj, a kontrasztos varrat azonban elmarad, helyette azonos színűt kapott. Azok, akik egy családi ház árát hajlandóak áldozni a HM4 Thunderboltra, meggyőződhetnek arról, hogy a csuklójukon sokkal inkább egy gépet, egy hajtóművel rendelkező eszközt viselnek, mintsem egy órát. Bármilyen meglepő, a MB&F-nek pedig éppen ez célkitűzéseinek egyike.


    Publikálva: 2010-07-09 11:03:00


























     
    Impresszum
    Médiaajánlat
    jetfly.hu
    haborumuveszete.hu
    wdl.hu
    timemaster.hu