Órák

  • Baume et Mercier
  • Breitling
  • Cartier
  • Chronoswiss
  • Ferrari
  • Fortis
  • Frédérique Constant
  • Hamilton
  • Hublot
  • IWC
  • Jaeger-LeCoultre
  • MeisterSinger
  • Montblanc
  • Nomos
  • Omega
  • Oris
  • Panerai
  • Piaget
  • Sinn
  • TAG Heuer
  • Vacheron Constantin
  •  

    Percek

  • Best of Best
  • Formabontók
  • Búvár órák
  • Homage
  • Női órák
  • Órakultúra
  • Pilóta órák
  • Tourbillon
  • Forma 1 és autók
  •  

    Emberek

  • Hírek
  • Játék
  •  

    Óramutató

  • Impresszum
  • Médiaajánlat

  • Keresés

     
     


    Hírlevél megrendelése






    A Cartier túlhaladja a tourbillont 

    Rotonde de Cartier AstroregulateurAmikor a Cartier néhány évvel ezelőtt manufaktúra szerkezeteivel újra megjelent az óraiparban, sokakban kételyek fogalmazódtak meg elkötelezettségével kapcsolatban, elvégre nem minden ok nélkül nevezték egykor a kvarcok királyának is. Azóta számos manufaktúra kaliberrel álltak elő, köztük egy belépőszintű (legalábbis a Cartier szemszögéből), egyszerű hárommutatóssal is. Akiket mindez még mindig nem győzött meg, azokat a tagadhatatlanul világújdonságnak számító szerkezettel szerelt Rotonde de Cartier Astroregulateur fog visszavonhatatlanul jobb belátásra bírni.

    A Rotonde de Cartier Astroregulateur, pontosabban annak szerkezete az órakészítés egyik ősi problémájára, a gravitáció hatásának kiküszöbölésére próbál megoldást találni. Mint ismert, egy adott és állandó helyzetben lévő óra billegőjének lengését a tömegvonzás hátrányosan befolyásolja. Jórészt ennek a hatásnak, illetve a hajszálrugó megmaradt pozicionálási hibájának semlegesítésére találta fel Abraham-Louis Breguet bő kétszáz évvel ezelőtt a tourbillont, azaz a teljes gátlóművet egy tengelye körül forgó ketrecbe szerelte. Mivel a gátlómű körbejárt, ezért egy egész kör leírása alatt a hibák hatásai kioltották egymást. Breguet idején karórákról még csak nem is álmodoztak, a zsebóra volt az elterjedt időmérő eszköz, amely pályafutása legtöbb idejét függőleges helyzetben, a zsebben töltötte. Mivel ez egy viszonylag stabil helyzetet jelentett, ezért itt a tourbillonos szerkezetek valóban jobban teljesítettek, mint az e nélkül készültek. Karórák esetében már teljesen máshogy fest a kép. A kéz állandó mozgása miatt az óra is rendkívül sokat mozog, így a tourbillon gyakorlatilag nem tud rendeltetésének megfelelően működni, magyarul karórán a tourbillon inkább presztízs illetve látványelem, mintsem funkcionális megoldás.

    Rotonde de Cartier Astroregulateur

    Úgy tűnik azonban, hogy a Cartiernek egy térbeli helyzetét sokszor változtató karóránál is talált egy fix pontot. Ez pedig, bármilyen furcsán is hangozzék, a rotor. Tehetetlensége miatt ugyanis mindig a tömegvonzás felé fordul. Innen jött az ötlet, hogy a gátlóművet kellene összekötni vele, hiszen így az mindig merőleges helyzetet venne fel a gravitációhoz képest. Az ötletet tettek követték, és öt év kutató-fejlesztő munkát fektettek a megvalósításba, aminek végén nem csak a gátlómű, hanem a másodperckerék is a rotorra került. Egy újabb újdonságnak számít, hogy a rotor felületét nem holmi díszítések illetve feliratok díszítik, hanem annak egészét a félkörívű másodpercskála foglalja el. Ez persze egy kettős mutató alkalmazását követeli meg, amelynek hosszabb mutatója a 16-45, rövidebbike pedig a 46-15-ig terjedő beosztást kapta. Ez kizárólag esztétikai szempontok figyelembe vételének köszönhető, hiszen így mind a 60, mind pedig 30 másodperces osztás közepén helyezkedik el, megkönnyítve a leolvasást. Nehezen látható azonban az a két, leginkább differenciálműhöz hasonlítható kerékmű, amely egyrészt szintén példátlan az órák történetében, másrészt pedig a rotorra ható kinetikus energiát szabályozza. Érdemes megemlíteni, hogy ugyan az órák világát nem minden ok nélkül tekintik férfi világnak, a Astroregulateurt, a tavalyi Astrotourbillont és további új modelleket, azaz a Cartier-nek a mechanikus órák világába való visszatérését az óraipar nagyasszonyának, Carole Forestier-nek köszönheti.

    Rotonde de Cartier Astroregulateur

    Az 9800MC nevet viselő kaliber átmérőjét tekintve viszonylag átlagosnak tekinthető a maga 35,8 milliméterével, magassága azonban elképesztő 10,1 milliméter, és ezzel valószínűleg a legmagasabb mikrorotoros szerkezetek közé tartozik. Ennek egyenes következménye, hogy toknak is viszonylag magasnak kell lennie, ami viszont egy meglehetősen furcsa külsőt jelentett volna, ha maradtak volna az átlagosnak számító szerkezet átmérő diktálta tokméretnél. Így annak ellenére, hogy akár egy 40-42 milliméteres tok is megfelelt volna a szerkezetnek, a tok arányainak megőrzése véget az átmérője 50 milliméterre hízott, és ezzel nem csak a Cartier-nél tartozik a hatalmas kategóriába. A óriás méretet természetesen nagy tömeg kísérné, egy Cartier "kaliberű" márka azonban nem engedheti meg magának, hogy órái kényelmetlenek legyenek. A titán ésszerű megoldás lenne, de sajnos nem nagyon hagyja magát polírozni. Szerencsére a Cartier az ID One tanulmányórájukhoz már fejlesztettek könnyű, polírozható és kemény anyagot, így az Astroregulateur nióbium és titán ötvözetből álló tokja meghazudtolja méretét, és mindössze 55 grammot nyom. Összehasonlításképpen egy 40-42 milliméter átmérőjű kronográf tömege (tokkal és szerkezettel) bőven 100 gramm fölött mozog, és egyes modellek a 150-et is könnyen meghaladják.

    Rotonde de Cartier Astroregulateur számlap

    A Rotonde de Cartier Astroregulateur értelemszerűen nem tömegtermék, és mindössze 50, egyedileg sorszámozott példányt készítenek belőle. Hogy a nevében az Astro vajon mire utalhat, nem egészen világos, de ha az árára, akkor találó, ugyanis csillagászati összeget kell letenni érte.

    ITT KAPHATÓAK BUDAPESTEN Cartier ÓRÁK
    Itt kaphatóak Cartier órák

    Magyar nyelvű Cartier honlap linkje

    Publikálva: 2011-02-26 18:05:34


























     
    Impresszum
    Médiaajánlat
    jetfly.hu
    haborumuveszete.hu
    wdl.hu
    timemaster.hu